THE SOCIO-HISTORICAL PERSPECTIVE OF SOCIOEDUCATION IN BRAZIL: achievements and current challenges
DOI:
https://doi.org/10.22289/2446-922X.V9N1A3Keywords:
Adolescent, Violence, Public PolicyAbstract
The application of socio-educational measures in Brazil is a result of the emergence of the Statute of the Child and Adolescent (ECA). Before that, several milestones were set, however, violence and violation of rights against adolescents still occurs. The study aimed to understand the socio-historical panorama regarding the achievements and the current challenges, in the integral attention and guarantee of rights of adolescents in conflict with the law. The methodology employed in this research was based on a qualitative approach and on bibliographic and documental research in SciELO, Redalyc, and Google Scholar platforms, and in Brazilian government websites, primers, and documents, using the descriptors: socio-educational measures, adolescents, violence, and public policies. The data were analyzed from the perspective of content analysis and the theoretical and methodological framework of historical and dialectical materialism. The results obtained point to the socioeconomic issue and the lack of access to public policies experienced by adolescents, who are vulnerable and exposed to the act of crime in order to obtain goods and resources - poverty being one of the main factors. Although several changes have occurred throughout history in the attention and guarantee of rights for adolescents under socio-educational measures, several conflicts and challenges permeate the present time. Furthermore, it was possible to observe the importance of continuing academic studies on this theme, so that the socio-educational system and the entire network of comprehensive protection of adolescents' rights may be expanded and in fact perform all the necessary duties to guarantee the rights of this population.
Downloads
References
Alves, A. M. (2010). O método materialista histórico-dialético: alguns apontamentos sobre a subjetividade. Revista de Psicologia da Unesp, 9(1), 1-13. Recuperado em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/psicologia/article/view/422.
Bonalume, B. C., & Jacinto, A. G. (2017). Dimensão Socioeducativa do Trabalho do Assistente Social no Judiciário: contradições e perspectivas. Textos & Contextos, 16(2), 414-426. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2017.2.27920
Bonatto, V. P., & Fonseca, D. C. (2020). Socioeducação: entre a sanção e a proteção. Educ. rev., 36. https://doi.org/10.1590/0102-4698228986
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República.
Brasil. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente: Lei Nº. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília: Presidência da República.
Brasil. (2012). Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo: Lei Nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Brasília: Presidência da República.
Brasil. (2015). Medidas Socioeducativas. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Social (MDS). Recuperado em: http://mds.gov.br/assistencia-social-suas/servicos-e-programas/servico-de-protecao-social-a-adolescentes-em-cumprimento-de-medida-socioeducativa-de-liberdade-assistida-la-e-de-prestacao-de-servicos-a-comunidade-psc.
Carvalho, P. S. (2020). Adolescentes, Famílias e Serviço Social: desafios contemporâneos no campo das medidas socioeducativas em meio aberto. Sociedade em Debate, 26(3), 284-301. https://doi.org/10.47208/sd.v26i3.2755
Cordeiro, A. F., Cardoso, F. D., & Reis, C. O. (2018). Medidas socioeducativas de liberdade assistida no município de Francisco Morato: a importância da elaboração do Plano Individual de Atendimento (PIA). Anais do XVI Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social, 16(1). Recuperado em: https://periodicos.ufes.br/abepss/article/view/22963.
Fialho, L. M. F., & Vasconcelos, J. G. (2019). Percepções de jovens em conflito com a lei privados de liberdade: educação e socialização. Educação Temática Digital, 21(1), 126–144. https://doi.org/10.20396/ETD.V21I1.8651291.
Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas.
Guará, I. M. F. R. (2010). Proteção integral em redes sociais. In: GUARÁ, I. M. F. R. Redes de proteção social. São Paulo: NECA, 41-51.
Madeira, L. M. (2014). Avaliação de Políticas Públicas. Porto Alegre: UFRGS/CEGOV. Recuperado em: https://www.ufrgs.br/cegov/files/pub_37.pdf.
Oliveira, J. V., & Costa, M. C. L. (2018). Vulnerabilidade social dos adolescentes em conflito com a lei em Boa Vista. Revista de Direito da Cidade, 10(1), 33-77. Recuperado em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdc/article/view/29587.
Oliveira, C. A. (2019). O serviço social e o sistema socioeducativo em questão. In: Congresso Brasileiro de Assistentes Sociais. Recuperado em: https://broseguini.bonino.com.br/ojs/index.php/CBAS/article/view/1495.
Pacífico, M. (2019). Materialismo histórico-dialético: gênese e sentidos do método. Argumentos, Revista de Filosofia, 11(21), 220-231. Recuperado em: http://www.periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/41057.
Pedrosa, L. (2015). Criança e Adolescente: ECA – Linha do tempo sobre os direitos da criança e do adolescente. Curitiba: Ministério Público do Paraná (MPPR). Recuperado em: http://crianca.mppr.mp.br/pagina-2174.html.
Schoen-Ferreira, T. H., Aznar-Farias, M., & Silvares, E. F. M. (2010). Adolescência através dos séculos. Psic.: Teor. e Pesq., 26(2), 227-234. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000200004
Scisleski, A. C. C., Checa, M. E. P., Bruno, B. S., Galeano, G. B., Santos, S. N., & Vitta, A. L. S. (2017). A lei em conflito com os jovens: problematizando políticas públicas. Revista Polis e Psique, 7(2), 4–27. https://doi.org/10.22456/2238-152X.70477
Silva, T. P. (2018). A dimensão socioeducativa do serviço social frente ao atual contexto sócio-histórico. In: Congresso Brasileiro de Assistentes Sociais. Recuperado em: https://periodicos.ufes.br/abepss/article/view/22386/14882#:~:text=Esta%20dimens%C3%A3o%20possui%20caracter%C3%ADsticas%20espec%C3%ADficas,em%20si%20um%20componente%20ideol%C3%B3gico.
Silveira Netto, C. F., Brei, V. A., & Flores-Pereira, M. T. (2010). O fim da infância? As ações de marketing e a "adultização" do consumidor infantil. Rev. Adm. Mackenzie, 11(5), 129-150. https://doi.org/10.1590/S1678-69712010000500007
Sousa, L. E. E. M., & Bezerra, A. P. F. (2017). Direitos humanos e juventude: representações da adolescência em conflito com a lei no Brasil. Revista Sociais e Humanas, 30(3). https://doi.org/10.5902/2317175824611
Tavares, O. V. L., Ferreira, A. P., Oliveira, M. H. B.; Girianelli, V. R., & Telles, F. S. P. (2019). O Serviço Social no campo socioeducativo: A questão da visibilidade num espaço invisível. O Social em Questão, 21(44). Recuperado em: http://osocialemquestao.ser.puc-rio.br/media/OSQ_44_SL3%20(2).pdf.
Vieira, D. (2021). Adolescentes cumprindo medidas socioeducativas: punição, castigos, ortopedias morais e resistências. Cuadernos de Antropología Social, 53, 153-169. https://doi.org/10.34096/cas.i53.8640
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Psicologia e Saúde em debate
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that they participated in the elaboration of the manuscript in question, and that the cited manuscript is original and has not been previously published in part or in whole and that no other similar manuscript under their authorship is published or under analysis by another journal, whether printed or electronic. They further declare that they have not violated or infringed upon any copyright or other proprietary rights of other persons, and that all quotations in the text are true facts or based on research of considerable scientific accuracy. The authors undertake, when requested, to provide information to the editors regarding the data in this manuscript.
The magazine follows the Creative Commons standard (BY NC ND), which allows the remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. New works must contain mention of the author(s) in the credits. The site uses Open Journal Systems, a free open source system for managing and publishing journals developed with support and distribution by the Public Knowledge Project under the GNU General Public License.