CHILD AGRESSIVES IN SCHOOLS AND PSYCHOANALYSIS: a narrative literary study
DOI:
https://doi.org/10.22289/2446-922X.V5N1A7Keywords:
Aggressiveness, Child, School, PsychoanalysisAbstract
The objective of this article is to discuss the aggressiveness of children within the school context, using as theoretical foundations within psychoanalysis, highlighting the theories of Freud, Lacan and Kleini. Taking as a starting point the conceptualization of life and death drives, since they are fundamental for understanding the fundamentals that drive aggressivity. For psychoanalytics, every person is moved by the drive of life (eros) and death drive (thanatos), since they are found between the body and the psyche. Lacanian theory moves in the same direction using language as its basis. In this same point, the Kleinian theory uses the drives of life and death instants to concretize its theory in the development. Given these perspectives, psychoanalysts analyze their theories, in the face of aggressiveness in educational institutions, how they arise, discussing the role of parents, teachers and professionals involved in education in these situations. It presents possibilities for study and reflection based on psychoanalytic theory and its contributions to educational work.
Downloads
References
Castro, R. (2010) Incivilidade: a violência invisível nas escolas. Revista Polêm!ca, 9(2), 105-113.
Evangelista, A. L. F. & Amaral, A. F. (2017). Atuação do psicólogo escolar na rede pública de ensino, da teoria à prática: uma revisão bibliográfica conceitual. Psicologia e Saúde em Debate, 3(2), 62-73.
Friedmann, A. (1996). Brincar: crescer e aprender – O resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna.
Gagliotto, G. M., Berté, R. & Vale, G. V. (2012). Agressividade da Criança no espaço escolar: uma abordagem psicanalítica. Revista Reflexão e Ação, 20(1), 144-160.
Krticka, E. B. (2013). Comportamento agressivo da criança na escola e sua relação com a violência doméstica. Psicologado. Recuperado em 09 agosto, 2018 de https://psicologado.com.br/psicologia-geral/desenvolvimento-umano/comportamento-agressivo-da-crianca-na-escola-e-sua-relacao-com-a-violencia-domestica.
Lima, M. M. P., & Cunha JR, A. S. (2017). Psicanálise e educação na perspectiva Winnicotiana: um entrelaçamento importante nos casos de mediação da agressividade e violência no ambiewnte escolar. C&D- Revista Eletrônica da FAINOR, 10(2), 200-221. Recuperado em 18 maio, 2018, de http://srv02.fainor.com.br/revista/index.php/memorias/article/view/654/343
Moura, S. G. & Barreira M. M. L. (2017). Agressividade infantil no contexto escolar: contribuições do psicólogo par a formação de professores. Revista Humanidades, 32(2), 236-249. Recuperado em 19 agostos, 2018, de http://periodicos.unifor.br/rh/article/viewFile/7480/5551
Pietro, P. P. & Jaeger, F. P. (2008). Agressividade na infância: análise psicanalítica. Revista Visão Global, 11(2), 217-238.
Santos, E. F. (2008). Agressividade Infantil: possíveis causas e consequências. Revista Científica Eletrônica de Psicologia, 6(11), 10-21. Recuperado em 22 julho, 2018, de http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/_2013-5-13-12-34-40.pdf
Silva, J. C. T. & Melo, S. C. A. (2018). Violência infantil: atuação do psicólogo no processo de auxílio a criança. Psicologia e Saúde em Debate, 4(1), 61-84.
Souza, M. A. & Castro, R. E. F. (2008). Agressividade Infantil no ambiente escolar: concepções e atitudes do professor. Psicologia em Estudo, 13(4), 837-845. Recuperado em 08 julho, 2018, de http://www.scielo.br/pdf/pe/v13n4/v13n4a22.
Souza, M. A., Soldatelli, M. I. S., & Lopes, A. R. (1997). Psicodinamismo familiar de crianças agressivas. Anais do I Congresso de Psicologia Clínica do Mackenzie (pp. 61-64). São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Psicologia e Saúde em debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that they participated in the elaboration of the manuscript in question, and that the cited manuscript is original and has not been previously published in part or in whole and that no other similar manuscript under their authorship is published or under analysis by another journal, whether printed or electronic. They further declare that they have not violated or infringed upon any copyright or other proprietary rights of other persons, and that all quotations in the text are true facts or based on research of considerable scientific accuracy. The authors undertake, when requested, to provide information to the editors regarding the data in this manuscript.
The magazine follows the Creative Commons standard (BY NC ND), which allows the remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. New works must contain mention of the author(s) in the credits. The site uses Open Journal Systems, a free open source system for managing and publishing journals developed with support and distribution by the Public Knowledge Project under the GNU General Public License.