The EVERYDAY OF PEOPLE WITH HIGH FUNCTIONAL AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: an analysis of the Atypical Series

Authors

  • Nara Moreira Baldoino Faculdade Patos de Minas - FPM
  • Delza Ferreira Mendes Faculdade Patos de Minas

DOI:

https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A22

Keywords:

ASD, Disorder, Autism, Functionality, Emotional, Social

Abstract

Autism is classified as a global developmental disorder, characterized by growth sharply atypical in social interaction and in communication and the presence of a restricted repertoire of activities and personal interests (APA, 2013). Based on this was realized this analysis essay of the American series Atypical, where the main character Samuel, a young of 18 years old diagnosed with ASD goes through moments of anguish, when seeks his independence, having an overprotective mother, an older sister who seeks to welcome, a father having difficulty communicating with him and friends who serve as motivation for your daily development. The idea is postulated that when an illness or disability occurs in one of the family members, a chain of emotional stages occurs and attitudinal approximately constant and universal, these being: shock, denial, depression, adaptation and reorganization (Klüber-Ross, 1996). It can be said that the discussion of the topic addressed is of total relevance so that there is greater inclusion of patients with ASD, intending to contribute to the increase of society's knowledge about the challenges faced by autistic patients, their families and friends.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amiralian, M. L. T. M. (1978). Psicologia do Excepcional. v. 8. São Paulo: EPU.

Associação Brasileira de Psiquiatria. (2013). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. 5. ed. Arlington: Autor.

Delion, P. (2015). Autismo e parentalidade; Estilos clin., 20(1), 15-26.

Klüber-Ross, E. (1996). Sobre a morte e o morrer. São Paulo: Martins Fontes.

Leopoldino, C. B. (2015). Inclusão de autistas no mercado de trabalho: uma nova questão de pesquisa. Revista Eletrônica Gestão & Sociedade. 9 (22), 853-868.

Maia, F. A., Almeida, M. T. C., Alves, M. R., Bandeira, L. V. S. Silva, V. B., Nunes, N. F et al. (2018). Transtorno do espectro do autismo e idade dos genitores: estudo de caso-controle no Brasil. Caderno Saúde Pública, 34(8), e00109917.

Marques, M. H., & Dixe, M. A. R. (2011). Crianças e jovens autistas: impacto na dinâmica familiar e pessoal de seus pais. Archives of Clinical Psychiatry, 38(2), 66-70.

Souza, J. C., Fraga, L. L., Oliveira, M. R., Buchara, M. S., Straliotto N. C., Rosário, S. P. et al. (2004). Atuação do psicólogo frente aos transtornos globais do desenvolvimento infantil. Psicologia Ciência e Profissão, 24(2), 24-31.

Pereira, A. I. L., Fernandes, O. M., Relva, I. C., (2018). Sintomatologia psicopatológica e suporte social em pais de crianças portadoras de perturbação do espetro do autismo Aná. Psicológica, 36(3), 327-340.

Gomes, P. T. M., Lima, L. H. L., Bueno, M. K. G., Liubiana, A. Araújo, L. A., Souza, N. M., (2015). Autismo no Brasil, desafios familiares e estratégias de superação: revisão sistemática. J. Pediatr. (Rio J.) 91(2), 111-121.

Souza, J. C., Fraga, L. L., Oliveira, M. R., Buchara, M. S., Straliotto, N. C., Rosário, S. P., Rezende, T. M. (2004) Atuação do Psicólogo Frente aos Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil. Psicologia ciência e profissão, 24 (2), 24-31.

Published

2020-12-22

How to Cite

Baldoino, N. M. ., & Ferreira Mendes, D. (2020). The EVERYDAY OF PEOPLE WITH HIGH FUNCTIONAL AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: an analysis of the Atypical Series. Psicologia E Saúde Em Debate, 6(2), 338–345. https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A22

Issue

Section

Estudo Teórico