ADOLESCENCE, VIOLENCE AND LIFE PROJECT: a study of social representations with adolescents
DOI:
https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A1Keywords:
Adolescence, Youth With Criminal Law Conflict, Violence, FutureAbstract
The urban violence practiced by adolescents has reached high levels in the last ten years; this picture demands a profound analysis of its multiple causes, triggering a psychic, relational, political, social and economic issue which needs to be empirically checked so as to formulate scientific propositions of prevention and/or intervention. This study’s general objective deals with the social representation identification on adolescence, violence and (future) life project of institutionalized youth in conflict with criminal law and those who are not institutionalized, with no criminal law conflict. It was about a field study inserted in a multimethod approach that used a qualitative and quantitative methodology. The investigation took place in a resocializing institution of deprivation of liberty (104 adolescents) and public schools (104 adolescents) in the outskirts of the capital city of João Pessoa, in the state of Paraíba, Brazil, with a total of 208 participants. We used the Free Word Association Technique (TALP) whose data were processed through the software Tri-Deux-Mots (version 2.2). The results aimed at the adolescence social representations (trigger 1) in entertainment, games and dates that were similar for the two groups of adolescents; violence (trigger 2) was differently represented according to the group: the adolescents supported the social, economic and political representations and the offender adolescents presented objective expressions of violence, such as murdering, stealing and beating; the future (trigger 3) aimed at representations of life-changing situations for both groups of adolescents.
Downloads
References
Abramovay, M.,& Rua, M.G. (2002). Violência nas escolas. Brasília, DF.UNESCO.
Arpini, D.M. (2009). Psicologia, Família e Instituição. Santa Maria- RS: Ed. UFSM.
Assis, S. (1999). Traçando caminhos em uma cidade violenta. Rio de Janeiro: Fiocruz.
Bauman, Z. (2004). Amor líquido - Sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar.
Biaggio, A. M. B. (2000).Brazil. Verbete na APA, Washington, D.C: American Psychological Association.
Campos, P.H.F.,& Guimarães, S.P. (2003). Representações de violência na escola: elementos de gestão simbólica da violência contra adolescentes. III Jornada Internacional e I Conferência Brasileira sobre Representações Sociais. Rio de Janeiro: UERJ.
Campos, P.H.F.,& Guimarães, S.P. (2007). Norma social violenta: um estudo das representações sociais da violência em adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20 (2), 188-196. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722007000200003.
Campos, P. H. F., Torres, A. R. R., & Guimarães, S. P. (2004). Sistemas de representação e mediação simbólica da violência na escola. Educação e Cultura Contemporânea, 1, 109-132. Carreteiro, T.C. (2002b). Tráfico de drogas, sociedade e juventude (pp.191-198).In: Plastini C.O. (org). Transgressões. Rio de Janeiro: Contracapa.
Cibois, P. (1998). Soft Tri-Deux-Mots. Versão 2.2. Ufr, Sciences Sociales, Paris.
Colle, F. (1996). Toxicomanies, systemes et familles: oú les drogues rencontrent les émotions.Paris: Érès.
Costa, A.C.G., & Lima, I.M.S.O. (2000). Estatuto e LDB: direito à educação. In: Kozen, A.A. (org). Pela Justiça na Educação. Brasília: MEC, FUNDESCOLA.
Coutinho, M.P.L. (2001). Uso de Técnicas Projetivas na apreensão de representações sociais da sintomatologia da depressão infantil. Tese do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo.
Coutinho, M.P.L., Estevam, I.D., & Araújo, L.F. (2009). Os desafios da prática socioeducativa de privação de liberdade em adolescentes em conflito com a lei: ressocialização ou exclusão social? Revista Psico-PUCRS, 40, 64-72.
Di Giacomo, J.P. (1984). Alliance Et Rejets Intergroupes Au Sein D’un Mouvement De Revendication (pp.118-138). In: Doise, W. & Palmonari, A. (Eds). L’etude des Representactions Socials. Paris: Delchaux & Niestle.
Diógenes, G. (1998). Cartografias da violência: gangues, galeras e movimento hiphop. São Paulo: Annablume.
Dowdney, L. (2003). Crianças do tráfico - Um estudo de caso de crianças em violência armada e organizada no rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Letras.
Elias, N.,& Scotson, J. (2000). Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
Formiga, N. S., Melo, G., Pires, R. C. M., & Aguiar, A. V. V. S. (2013). Escala das actividades de hábitos de lazer: comparação de modelos estruturais em função do sexo, idade e tipo de escola. Revista de Psicologia da UCV, 15 (2), 208-219.
Guareschi, P.,& Jovchelovitch, S. (Org). (2002). Textos em Representações Sociais. 7 ed, Petrópolis, RJ: Vozes.
Liebesny, B., & Ozella, S. (2001). Projeto de vida na promoção de saúde. In: Contini, M.L.J., Koller, S.H. & Barros, M.N.S. (orgs). Adolescência e Psicologia: concepções práticas e reflexões críticas.(pp.62-67). Brasília: Conselho Federal de Psicologia.
Lima, S. M., & Minayo-Gomez, C. (2003). Modos de subjetivação na condição aprendiz: embates atuais. História, Ciência e Saúde, 10, 931-953.
Mahoney, J., &. Stattin, M. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of Adolescence, 23 (2):113-27.
Minayo, M. C. S. (1994). Violência social sob a perspectiva da saúde pública. Caderno de Saúde Pública,10 (Suppl 1), 7-18 http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X1994000500002&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1994000500002.
Minuchins, S. (1982). Famílias: funcionamento e tratamento. Porto Alegre: Artes Médicas.
Moscovici, S. (2003). Representações Sociais: Investigações em Psicologia Social. Petrópolis, RJ: Vozes.
Munné, F., & Cordina, N. (2002). Ocio y tiempo libre: Consideraciones desde uma perspectiva psicosocial. Licere-Brasil, 5, 59-72.
Njaine, K., & Minayo, M. C. S. (2002). Análise do discurso da imprensa sobre rebeliões de jovens infratores em regime de privação de liberdade. Ciência & Saúde coletiva, 7 (2), 285-297. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232002000200009&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232002000200009.
Nóbrega, S. M., & Coutinho, M. P. L. (2003). O Teste de Associação Livre de Palavras (pp.67-77). In: Coutinho., M.P.L. Lima. A.S., Oliveira, F.B. Oliveira. & Fortunato, M.L. Org.), Representações Sociais: abordagem interdisciplinar. João Pessoa-PB: Ed. Universitária UFPB.
Oliveira, A., & Amâncio, L. (2005). A análise fatorial de correspondência no estudo das representações sociais – As representações sociais da morte e do suicídio na adolescência (pp. 323- 362). In: Moreira, A.S.P., Camargo, B.V., Jesuíno, J.C., & Nóbrega, S.M. (Orgs.). Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: UFPB.
Oliveira, C. S. (2001). Sobrevivendo no inferno. Porto alegre: Sulina.
Pettit, G. (2004). Violent children in developmental perspective: risk and protective factors and the mechanisms troughs which they (may) operate. Current Directions in Psychological Science, 13(5), 194-197. http://dx.doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.00306.x
Rocha, M. (2002). Educação e Saúde: Coletivação das ações e gestão participativa. In: I. Maciel. Psicologia e Educação: Novos caminhos para a formação (pp. 122-136). Rio de Janeiro - RJ: Ciência Moderna.
Sales, M. A. (2004). Visibilidade perversa: adolescente infrator como metáfora da violência. Tese do Programa de Pós-Graduação em Sociologia, FFLCH/USP.
Sarriera, J. T., Tatim, D. C., Coelho, R. P. S., & Busker, J. (2007). Uso do tempo livre por adolescentes de classe popular. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 361-367. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722007000300003
Sarriera, J. T. Zandonai, Z. K. G., Hermel, J. S., Mousquer, P. N., & Coelho, R. P. S. (2007). A relação entre pesquisadores e escolas públicas: um diálogo a partir do tempo livre. Psicologia & Sociedade, 19(1), 85-89. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822007000100012
Serrão, M., & Baleeiro, M.C. (1999). Aprendendo a ser e a conviver. São Paulo; FTD.
Staton, M. D., & Todd, T. C. (1998). Terapia Familiar del abuso y adiccion a las drogas. Barcelona: Gedisa.
Subrahmanyam, K., & Lin, G. (2007). Adolescents on the net: internet use and well-being. Adolescence,42, 659-677.
Wagner, W. (1998). Sócio Gênese e Características da Representação Social. In: Moreira, A. P., & Oliveira, D.C. (orgs). Estudos interdisciplinares de Representação Social. Goiânia.
Zamboni, C. (2007). Juventude: uma questão de fronteira para a Psicologia Social. In: Guareschi, P. Psicologia do Cotidiano: representações sociais em ação(pp. 275-292). Petropólis, RJ: Vozes
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicologia e Saúde em debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that they participated in the elaboration of the manuscript in question, and that the cited manuscript is original and has not been previously published in part or in whole and that no other similar manuscript under their authorship is published or under analysis by another journal, whether printed or electronic. They further declare that they have not violated or infringed upon any copyright or other proprietary rights of other persons, and that all quotations in the text are true facts or based on research of considerable scientific accuracy. The authors undertake, when requested, to provide information to the editors regarding the data in this manuscript.
The magazine follows the Creative Commons standard (BY NC ND), which allows the remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. New works must contain mention of the author(s) in the credits. The site uses Open Journal Systems, a free open source system for managing and publishing journals developed with support and distribution by the Public Knowledge Project under the GNU General Public License.