INFLUENCE OF DEPRESSION ON READING COMPETENCE IN PSYCHOLOGY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A11Keywords:
Depression, Student Health, Mental HealthAbstract
The prevalence of mental disorders in the university population is increasing, mainly depression, anxiety and stress. Assuming that vulnerability in mental health can reflect on students' learning, the present study sought to understand how depression symptoms interfere with the reading comprehension ability of university students. This is a quantitative cross-sectional study, composed of a sample of 96 students from the 1st and 5th year of the Psychology Course. Beck Depression Inventory, Cloze Test and sociodemographic questionnaire were used. The data were treated using descriptive and inferential statistical analysis. There was an inverse correlation between the intensity of the symptoms of depression and reading skills in the graduates (r = -0.3), among the freshmen a direct non-significant correlation (r = 0.1). It is concluded that there is an influence of the symptoms of depression on the difficulties in reading comprehension, which shows the need for attention to the mental health of students, especially in the final period of the Psychology course. Among psychology students, this situation can influence their future professional performance.
Downloads
References
Abreu, K. N. M., Garcia, D. C., Hora, K. F. P. N. A, & Souza, C. R. (2017). O teste de Cloze como instrumento de medida da proficiência em leitura: fatores linguísticos e não linguísticos. Revista de Estudos da Linguagem, 25(3), 1767-1799. Doi: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.25.3.1767-1799.
Almeida, R. P., Piza, C. J. M. T., Cardoso, T. S. G., & Miranda, M. C. (2016). Prevenção e remediação das dificuldades de aprendizagem: adaptação do modelo de resposta à intervenção em uma amostra brasileira. Revista Brasileira de Educação, 21(66), 611-630. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216632.
American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed.
Base Nacional Comum Curricular. (2017). Portal do Ministério da Educação (MEC) Web Site. Recuperado em 06 de maio, 2019, disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br.
Bolsoni-Silva, A. T., & Guerra, B. T. (2014). O impacto da depressão para as interações sociais de universitários. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 14(2), 429-452. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180842812014000200004.
Borine, R. C. C, Wanderley, K. S., & Bassit, D. P. (2015). Relação entre a qualidade de vida e o estresse em acadêmicos da área da saúde. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 6(1), 100-118. Doi: 10.5433/2236-6407.2015v6n1p100.
Costa, G. P. (2015). A Clínica Psicanalítica das Psicopatologias Contemporâneas-2. Porto Alegre: Artmed.
Brandtner, M., & Bardagi, M. (2009). Sintomatologia de depressão e ansiedade em estudantes de uma universidade privada do Rio Grande do Sul. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 2(2), 81-91. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202009000200004&lng=pt&tlng=pt
Estrada Aranda, B. D., Álvarez, C. D., Hernández, R. L., & Ramírez, M. T. Z. (2015). Propiedades psicométricas del modelo bifactorial del BDI II (versión española) em muestras mexicanas de poblacióna general y estudiantes universitários. Universitas Psychologica, 14(1), 125-136. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/5286.
Fernandes, M. A., Vieira, F. E. R., Silva, J. S., Avelino, F. V. S. D., & Santos, J. D. M. (2018). Prevalência de sintomas ansiosos e depressivos em universitários de uma instituição pública. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(Supl. 5), 2169-2175. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0752
Finger, I. R., & Argimon, I. I. L. (2013). Propriedades Psicométricas do Inventário de Depressão de Beck-II (BDI-II) em uma Amostra Universitária. Revista de Psicologia da IMED, 5(2), 383-392. Doi: http://dx.doi.org/10.18256/2175-5027/psico-imed.v5n2p84-91.
Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis – FONAPRACE. (2014). IV Pesquisa do Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Pesquisa-de-Perfil-dos-Graduanso-das-IFES_2014.pdf.
Garcia, N. R., & Boruchovitch, E. (2015). As atribuições de causalidade no ensino fundamental: relações com variáveis demográficas e escolares. Psico, 46(2), 176-187. Doi: http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2015.2.17642.
Gorestein, C., & Wang, Y. (2016). Inventário de Depressão de Beck (BDI). In: C. Gorestein, Y. Wang, & I. Hungerbühler. (orgs.). Instrumentos de avaliação em saúde mental. Porto Alegre: Artmed.
Moreira, B. B. G., Martins-Reis, V. O., & Santos, J. N. (2016). Autopercepção das dificuldades de aprendizagem de estudantes do ensino fundamental. Audiology, Communication, Research, 21, e1632. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1632.
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2013). Desenvolvimento humano, (12a ed.). Porto Alegre: Artmed.
Paula, J. A., Borges, A. M. F. S., Bezerra, L. R. A., Parente, H. V., Paula, R. C. A., Wajnsztejn, R., Carvalho, A. A. S., Valenti, V. E., & Abreu, L. C. (2014). Prevalência e fatores associados à depressão em estudantes de medicina. Journal of Human Growth and Development, 24 (3), 274-281. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/88911.
Pina-Oliveira, A. A. (2017). Promoção da Saúde e o imperativo do conhecimento para a ação. Revista Saúde, 11(1-2), 04-05. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321945749_Promocao_da_Saude_e_o_imperativo_do_conhecimento_para_a_acao.
Silva, M. R. I., Almeida, A. P. de, Machado, J. C., Silva, L. S. da, Cardoso, J. A. F., Costa, G. D., & Cotta, R. M. M. (2019). Processo de Acreditação das Escolas Promotoras de Saúde em âmbito mundial: revisão sistemática. Ciência e Saúde Coletiva, 24(2), 475-486. Doi: https://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018242.23862016.
Souza, G. G. O., de Andrade, E. A., & Mancuso, A. M. C. (2020). Vivência universitária e rendimento acadêmico de graduandos em nutrição egressos de escolas públicas. Cadernos da FUCAMP, 19(37), 1-20.
Sternberg, R. J. (2012). Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage Learning.
Tanzawa, E. C. L., & Pullin, E. M. M. P. (2012). Leituras prescritas e práticas de leitura de estudo no ensino superior. Psicologia Escolar e Educacional, 16(2), 265-274. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572012000200009.
World Health Organization. (2017). Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates Web site. Recuperado em 06 maio de 2019. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicologia e Saúde em debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that they participated in the elaboration of the manuscript in question, and that the cited manuscript is original and has not been previously published in part or in whole and that no other similar manuscript under their authorship is published or under analysis by another journal, whether printed or electronic. They further declare that they have not violated or infringed upon any copyright or other proprietary rights of other persons, and that all quotations in the text are true facts or based on research of considerable scientific accuracy. The authors undertake, when requested, to provide information to the editors regarding the data in this manuscript.
The magazine follows the Creative Commons standard (BY NC ND), which allows the remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. New works must contain mention of the author(s) in the credits. The site uses Open Journal Systems, a free open source system for managing and publishing journals developed with support and distribution by the Public Knowledge Project under the GNU General Public License.