SCENE OF A PSYCHODRAMATIC ENCOUNTER TO PROMOTE FEMALE EMPOWERMENT WITH A GROUP OF UNIVERSITY WOMEN

Authors

  • Gilmar Antoniassi Junior Faculdade Patos de Minas - FPM
  • Glória Lúcia Alves Figueiredo Universidade de Franca - UNIFRAN
  • Regina Célia de Souza Beretta Universidade de Franca - UNIFRAN

DOI:

https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A21

Keywords:

Women, Psychodrama, Female Empowerment

Abstract

This article aims to report the scene of a psychodramatic encounter with university women in the promotion of female empowerment. Ten meetings were held with 18 participants at the conclusion of the course, where the practice was based on the use of psychodrama techniques. The report aims to narrate one of the scenes experienced in a group of psychodrama with university women from the interior of the state of Minas Gerais, Brazil, aiming at promoting female empowerment, demonstrating how much psychodramatic sessions can empower women to express themselves in their social dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brandão, D. A. L. et al. (2018). Convívio Entre Mães e Filhos e a iniciação ao uso de drogas. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 12(40), 512-526.

Burge, T. (2011). Self and self-understanding. The Dewey lectures (2007–2011), The Journal of Philosophy, CVIII/6–7. Reprinted in Cognition through understanding (pp. 140–228). Oxford: Oxford University Press.

Cassam, Q. (2014). Self-knowledge for humans. Oxford: Oxford University Press.

Erigüç G, Kose S. (2013). Avaliação da inteligência emocional e habilidades de comunicação dos candidatos a gerente de saúde: amodelagem de equações estruturais. International Journal of Busi-ness and Social Science, 4, 115–123.

Freire Filho, J. & Leal, T. (2015). “Mas Por Que, Afinal, As Mulheres Não Sorriem?”: Jornalismo E As Razões Da (In)Felicidade Feminina. Ciberlegenda, 33, 8-20.

Freud, S. (1916). Parelleles mythologiques à une representation obsessionnelle plastique. In S. Freud. Essais de Psychanalyse apliquée. (M. Bonaparte & E. Marty, Trads. Paris : Gallimard

Gottlieb, L., & Perazzo, S. (Orgs.) (2016). Psicodrama: Apontamentos e criação. São Paulo: FiloCzar.

Halpern J.(2003). What is clinical empathy? J Gen Intern Med. 18(8):670-674

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísitca [IBGE]. (2018). Coordenação de trabalho e rendimento. Pesquisa Nacional por amostra de domicílios contínua: características gerais dos domicílios e dos moradores: 2017. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101566_informativo.pdf>.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísitca [IBGE]. (2020). Conheça o Brasil - População

Moreno, J. L. (2011). Psicodrama. 13ed, São Paulo: Cultrix.

Paes, B. (2016). Acesso à informação e direito das mulheres. São Paulo: Artigo 19 Brasil. Quantidade de homens e mulheres, Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18320-quantidade-de-homens-e-mulheres.html

Simões, F. I. & Hashimoto, F. (2012). Mulher, mercado de trabalho e as configurações familiares do século XX. Vozes dos Vales, 1(2), 1-25.

Skinner, B. F. (1990). Can psychology be a science of mind? American Psychologist, 45(11).

Snowdon, P. (2012). How to think about phenomenal self-knowledge, in Coliva A. (ed), 243–262.

Wechsler, M. P. F. & Monteiro, R. F. (2016). Psicodrama público na contemporaneidade: cenários brasileiros e mundiais. São Paulo: Ágora.

World Health Organization. (2016). Declaração de Xanghai. Consenso dos Prefeitos de Cidades Saudáveis de Xangai. 9ª Conferência Global de Promoção da Saúde, Xangai. Disponível em: https://www.who.int/healthpromotion/conferences/9gchp/shanghai-declaration.pdf.

Yalom, I. 1995. Teoria e prática da psicoterapia de grupo . 4ª ed. Nova York: Basic Books.

Published

2020-12-03

How to Cite

Junior, G. A., Alves Figueiredo, G. L. ., & de Souza Beretta, R. C. (2020). SCENE OF A PSYCHODRAMATIC ENCOUNTER TO PROMOTE FEMALE EMPOWERMENT WITH A GROUP OF UNIVERSITY WOMEN. Psicologia E Saúde Em Debate, 6(2), 328–337. https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A21

Issue

Section

Artigo original