SELECTIVE MUTISM: theoretical considerations and the contributions of therapy cognitive-behavioral
DOI:
https://doi.org/10.22289/2446-922X.V6N2A29Keywords:
Selective Mutism, Childhood, TreatmentAbstract
The Selective Mutism is a disorder that affects children, characterized by the lack of oral communication in social exposure environments, being mainly identified at the beginning of the school term. This is a review article, in order to analyze in literature studies on the contributions of Therapy Cognitive-Behavioral at work with children diagnosed with Selective Mutism, and the use of techniques effective for treatment. The literature review occurred through the search for articles in the databases: Pepsic, Scielo, BVS-Psi e Google Scholar. Throughout this research, boolean descriptors and operators were used: “Selective Mutism” AND “Childhood” AND “Cognitive-Behavioral Therapy” AND “Treatment”. From the review critical reading of articles, twelve journals were selected, in the period between 2014 and 2020, in which the data was collected and organized through file, until they are analyzed and included in relevant information for the topic. The results found demonstrate that, the treatment of children diagnosed with Selective Mutism must be performed early, considering the social and learning losses related to it. The Cognitive-Behavioral Model has been shown to be effective and supported by methods and techniques that help the treatment of Selective Mutism and other childhood anxiety disorders.
Downloads
References
American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais – 5ª edição (DSM-V). Porto Alegre: ArtMed.
Antoniutti, C. B. P., Lima, C. M., Heinen, M. & Oliveira, M. S. (2019). Protocolos psicoterapêuticos para tratamento de ansiedade e depressão na infância. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas. 15(1), 10-18. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtc/v15n1/v15n1a04.pdf> Acesso em: 20 julho 2020.
Beck, J. S. (2013). Terapia cognitivo-comportamental: teoria e prática. (2ª Ed.) Porto Alegre: ArtMed.
Carvalho, M.R., Malagris, L. E. N. & Rangé, B. P. (2019). Psicoeducação em terapia cognitivo-comportamental. Novo Hamburgo: Sinopsys.
Clark, D. A. & Beck, A. T. (2014). Vencendo a ansiedade e a preocupação com a terapia cognitivo-comportamental: manual do paciente. Porto Alegre: Artmed.
D’ávila, L. I., Rocha F. C., Rios, B. R. M., Pereira, S. G. S. & Piris, A. P. (2020). Processo patológico do transtorno de ansiedade segundo a literatura digital disponível em português – Revisão Integrativa. Revista Psicologia e Saúde. 12(2), 155-168. Disponível em: <https://www.pssa.ucdb.br/pssa/article/view/922/1106> acesso em: 19 agosto 2020.
Dalgalarrondo, P. (2019). Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. Porto Alegre: Artmed.
Falcone, E. M. O. (2011). Relação terapêutica como ingrediente ativo de mudança. In Rangé, B. (Org.). Psicoterapias cognitivo-comportamentais: um diálogo com a psiquiatria (2ª Ed.). pp. 145- 154. Porto Alegre: Artmed.
Friedberg, R. D., McClure, J. M., & Garcia, J. H. (2011). Técnicas de terapia cognitiva para crianças e adolescentes. Porto Alegre: Artmed.
Leahy, R. L. (2011). Livre de ansiedade. Porto Alegre: Artmed.
Linhares, M. B. M. & Martins, C. B. S. (2015). O processo da autorregulação no desenvolvimento de crianças. Estudos de Psicologia. 32(2), 281-293. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v32n2/0103-166X-estpsi-32-02-00281.pdf> acesso em: 17 julho 2020.
Lucas, A. V. L., Dias, M. A. & Donizete, I. G. (2019). Mutismo seletivo: compreensão e estratégias de enfrentamento. 10º Seminário de Iniciação Científica | 1º Seminário de Pesquisa e Pós-Graduação Stricto Sensu. Disponivel em: <https://repositorio.pgsskroton.com.br/bitstream/123456789/24238/1/UNIAN%20-%20Adriana%20Vidotti%20Lopez%20Lucas.pdf> acesso em: 17 julho 2020.
Mello, C. D. (2016). Transtorno do mutismo seletivo: algumas considerações sobre a recusa da fala. Formação de Professores: Contextos, Sentidos e Práticas. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23683_11709.pdf> acesso em: 15 julho 2020.
Melo, B. A.D. & Lima, A. C. R. (2020). A efetividade da terapia cognitivo-comportamental na redução da ansiedade infantil. Psicologia Saúde e Debate. 6(1), 213-226. Disponível em: <http://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A15/423> 24 julho 2020.
Peixoto, A. C. A., Caroli, A. L. G. & Mariama, S. R. (2017). Mutismo seletivo: estudo de caso com tratamento interdisciplinar. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas. 13(1), 5-11. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtc/v13n1/v13n1a03.pdf> acesso em: 23 julho 2020.
Petersen, C. S., & Wainer, R. (2011). Terapias cognitivo-comportamentais para crianças e adolescentes. Porto Alegre: Artmed.
Pires, T. S. J., Palitot, M. D., Alves, G. A. S., Silva, H. M. L. & Éneas, E.L.S. (2017). Reflexões da mediação escolar para uma criança com mutismo seletivo. Revista Psicopedagogia. 34(104), 180-188. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v34n104/08.pdf> acesso em: 23 julho 2020.
Poisk, C. C., Poisk, E. A. C., Miotto, J. F. S. & Linartevich, V. F. (2019). Psicopatologias na infância e na adolescência. Fag Journal Of Health. 1(4), 91-99. Disponível em: <https://fjh.fag.edu.br/index.php/fjh/article/view/153/128> acesso em: 21 julho 2020.
Pureza, J.R., Ribeiro, A. O., Pureza, J.R. & Lisboa, C.S.M. (2014). Fundamentos e aplicações da terapia cognitivo-comportamental com crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Psicoterapia. 16(1), 85-103. Disponível em: <https://cdn.publisher.gn1.link/rbp.celg.org.br/pdf/v16n1a08.pdf> acesso em 13 julho 2020.
Silveira, P. S., Silva, R. R., Caneta, C. N. & Ciccone, S. D. (2017). Desenvolvimento de uma relação facilitadora na comunicação com uma criança com características de mutismo seletivo. Psicologia.PT – O Portal Dos Psicólogos. Disponível em: <https://www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0402.pdf> acesso em: 12 julho 2020.
Teixeira, J. N. & Alvarenga, P. (2016). Relações entre controle psicológico e comportamental materno e ansiedade infantil. Arquivos Brasileiros de Psicologia. 68 (3), 145-160. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v68n3/11.pdf> acesso em: 12 julho 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicologia e Saúde em debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that they participated in the elaboration of the manuscript in question, and that the cited manuscript is original and has not been previously published in part or in whole and that no other similar manuscript under their authorship is published or under analysis by another journal, whether printed or electronic. They further declare that they have not violated or infringed upon any copyright or other proprietary rights of other persons, and that all quotations in the text are true facts or based on research of considerable scientific accuracy. The authors undertake, when requested, to provide information to the editors regarding the data in this manuscript.
The magazine follows the Creative Commons standard (BY NC ND), which allows the remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. New works must contain mention of the author(s) in the credits. The site uses Open Journal Systems, a free open source system for managing and publishing journals developed with support and distribution by the Public Knowledge Project under the GNU General Public License.